2 november 2021

Kerstpakket belastingvrij via werkkostenregeling

Dit jaar is vanwege corona de vrije ruimte van de werkkostenregeling flink verhoogd. Tot een loonsom van € 400.000 bedraagt uw vrije ruimte 3%, over het meerdere van uw loonsom 1,18%. Heeft u nog vrije ruimte over dit jaar, laat die dan niet verloren gaan, want u kunt de vrije ruimte niet doorschuiven naar volgend jaar.

Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling kunt u allerlei zaken belastingvrij vergoeden en verstrekken aan uw werknemers. Dat hoeven niet alleen kostenvergoedingen te zijn. Ook bijvoorbeeld ook een extraatje vanwege een prima omzet kunt u via de werkkostenregeling belastingvrij verstrekken.

Vrije ruimte

Vergoedingen en verstrekkingen die niet boven de vrije ruimte uitkomen, zijn belastingvrij. Komen ze wel boven de vrije ruimte uit, dan blijven ze belastingvrij voor de werknemer. U moet als werkgever dan wel 80% belasting betalen via de eindheffing.

Tip!

Ga na of u nog vrije ruimte over heeft. Zo ja, dan kunt u deze gebruiken voor een belastingvrij extraatje. Bent u dga van uw bv, dan geldt dit ook voor uzelf. Denk aan een mooi kerstpakket of een leuke bonus.

Gebruikelijkheidstoets

U moet bij gebruik van de werkkostenregeling wel letten op de gebruikelijkheidstoets. Dit betekent dat de vergoeding of verstrekking niet meer dan 30% mag afwijken van wat in vergelijkbare situaties gebruikelijk is.

Let op!

In beginsel doet de fiscus over vergoedingen en verstrekkingen van maximaal € 2.400 per werknemer per jaar niet moeilijk. U moet ook dan wel binnen de vrije ruimte blijven, anders betaalt u 80% belasting.

Heeft u vragen over de werkkostenregeling, neem dan contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Navordering bij repeterende 'kleine' aangiftefout

Navordering bij repeterende 'kleine' aangiftefout

01-08-2022

Vanaf een bepaald bedrag legt de Belastingdienst een navorderingsaanslag op. Voor navorderingsaanslagen geldt in beginsel een grens van € 450 aan te betalen belasting.
Ondernemer kan bedrijfsadres bij KvK afschermen bij dreiging

Ondernemer kan bedrijfsadres bij KvK afschermen bij dreiging

22-07-2022

Het kabinet wil bedrijven de mogelijkheid bieden het bezoekadres van het bedrijf af te schermen in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ook het privéadres van mensen die door hun beroep aan waarschijnlijke dreiging blootstaan, zou afgeschermd moeten kunnen worden. Om dit te bereiken, wordt de wet aangepast.
Advies

Advies

De keuzes en beslissingen die u maakt zijn cruciaal voor het succes van uw onderneming. Bijvoorbeeld advies over de rechtsvorm van uw onderneming, bij uitbreiding of bedrijfsbeëindiging. Wij werken samen met ons zusterbedrijf Omnyacc. Hierdoor beschikken wij over de juiste kennis om u goed te kunnen adviseren.
Belastingaangiften

Belastingaangiften

Administratiekantoor Koorn verzorgt alle vormen van belastingaangiften voor ondernemers. Denk aan de omzetbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting etc. Ook helpen we graag bij een boekenonderzoek door de Belastingdienst. Ons kantoor heeft een convenant met de Belastingdienst voor Horizontaal Toezicht.
Online diensten

Online diensten

Altijd en overal uw (loon)administratie bijwerken? Dat kan met behulp van onze online diensten. Bespaar kostbare tijd en ervaar de voordelen van onlinewerken. We kunnen de online-diensten specifiek op uw behoeften afstemmen.
Contact

Contact

Heeft u vragen over uw administratie? Neem dan gerust contact met ons op.