1 november 2021

Schenken op papier, waar moet u op letten?

Ligt uw vermogen grotendeels vast en wilt u het toch aan uw kinderen overdragen zonder al te veel belasting te betalen, dan is schenken op papier vaak een optie. Wat is dat en welke rol speelt de notaris hierbij?

Schenken op papier

Als u schenkt op papier, schenkt u een bepaald bedrag en leent u dit vervolgens weer van de ontvanger van de schenking terug. Feitelijk verandert er dus niets, behalve dat u een schuld krijgt bij de ontvanger van de schenking en deze een vordering op u heeft. Daarbij spreekt u af dat deze schuld opeisbaar wordt na uw dood.

Belastingbesparing

Het nut van een schenking op papier is belastingbesparing. Als u bij de schenking gebruik maakt van de jaarlijkse schenkvrijstelling, hoeft de ontvanger van de schenking, meestal een kind van de schenker, geen of weinig schenkbelasting te betalen. Bij het overlijden van de schenker vermindert de vordering de omvang van de erfenis en daarmee de te betalen erfbelasting.

Let op!

Bij een schenking op papier moet 6% rente worden betaald over het teruggeleende bedrag. Deze rente moet jaarlijks ook aan de kinderen worden uitbetaald. Gebeurt dit niet, dan vervalt het fiscale voordeel.

Box 3

Bij een schenking op papier vermindert het vermogen van de schenker. Hij betaalt dus ook minder belasting in box 3. Het vermogen van de ontvanger van de schenking neemt toe. Hij betaalt dus meer belasting in box 3, maar een stuk minder dan het bedrag van de rentevergoeding van 6%.

Zoek goedkope notaris

Voor een schenking op papier is een notariële akte verplicht. Ga op zoek naar een niet te dure notaris, want de tarieven verschillen onderling veel. Zo bleek eerder uit onderzoek van de Consumentenbond dat de tarieven voor genoemde akte onder 30 onderzochte notarissen varieerden van € 252 tot € 945. Met name wanneer u meerdere jaren achter elkaar op papier schenkt, hakt dat er dus behoorlijk in.

Gerelateerde artikelen

Varia arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht

Varia arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht

13-01-2022

Vanwege de grote mate van grensoverschrijdend werken, een Europese toezichthouder en het voorkomen van verwarring wat de taken zijn van de Inspectie SZW, is besloten om met ingang van januari 2022 de naam te veranderen in ‘Nederlandse Arbeidsinspectie’ en in het Engels ‘Netherlands Labour Authority’. Zowel in het Nederlands en Engels afgekort tot NLA.
Huur onroerende zaak met btw? Mogelijke meldingsplicht uiterlijk 28 januari

Huur onroerende zaak met btw? Mogelijke meldingsplicht uiterlijk 28 januari

17-01-2022

Huurders die in 2021 een onroerende zaak huurden mét btw, moeten uiterlijk 28 januari 2022 een melding doen aan de verhuurder én aan de Belastingdienst.
Wet tegemoetkomingen loondomein

Wet tegemoetkomingen loondomein

13-01-2022

De Wet tegemoetkomingen loondomein bestaat ook in 2022 uit drie onderdelen: het lage-inkomensvoordeel (LIV), het jeugd-lage-inkomensvoordeel (jeugd-LIV) en het loonkostenvoordeel (LKV).
    Personeelsdiensten

    Personeelsdiensten

    Loonbelastingverklaringen, ziekteverzuimverzekeringen, en andere werkgeversverzekeringen: allemaal zaken die komen kijken bij de loonadministratie.
    Betalingsregelingen TVL verruimd

    Betalingsregelingen TVL verruimd

    03-01-2022

    De Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft het aantal betalingsregelingen voor terugbetaling van de TVL verruimd. Te veel ontvangen TVL kan voortaan ook in 18 of 24 maanden worden terugbetaald.
    Btw-belaste levering van onroerende zaak in 2020? Let op de btw-verklaring!

    Btw-belaste levering van onroerende zaak in 2020? Let op de btw-verklaring!

    13-01-2022

    Kocht u in 2020 onroerende zaken, en heeft u daarbij samen met de verkoper gekozen om dit met btw te belasten? Dan moet u uiterlijk 28 januari 2022 een btw-verklaring afgeven aan zowel de verkoper als de Belastingdienst.